15 sep 2015

Grote vliegtuigen doen omwonenden van luchthaven Deurne schrikken

Geachte mevrouwSchauvliege

en mijnheer Buelens,

In het Laatste Nieuws van 2 september 2015 konden we terug een zegebulletin lezen over de luchthaven van Deurne : "Nu al meer passagiers dan in heel 2014 op de luchthaven", titelde de krant. In cijfers : met een totaal van 134.000 passagiers is 2015 nu al een stuk beter dan heel 2014 (121.300 passagiers).

In het artikel gaat het ook over de keerzijde van het succes, nl. de vertrekhal die te klein is en waar een veranda gaat aangebouwd worden, aldus sommige krantenberichten.

Het zal u niet verwonderen, maar ik wil het in deze brief hebben over die àndere keerzijde van het succes : de gevolgen voor de omwonenden. Want zoals u weet ligt de luchthaven zowel regelrecht in woonwijken als zeer dicht bij scholen en ziekenhuizen.

Ik heb van de vakantie gebruik gemaakt om veel te praten met omwonenden aan beide zijden van de start- en landingsbaan en heb vele vliegtuigen op verschillende tijdstippen en verschillende locaties van dichtbij zien opstijgen en landen. Bevindingen en commentaren van omwonenden sinds de nieuwe bestemmingen zijn eensluidend en neen, het gaat hier niet over  NIMBY's. Want de meeste omwonenden hadden geen klachten toen Deurne nog hoofdzakelijk een zakenluchthaven was. De klachten hieronder horen we pas sinds de nieuwe toeristische bestemmingen :

Algemeen : veel meer lawaai en vliegbewegingen dan vroeger ; het gaat hier niet enkel over de officiële vluchten, ook privé-jets zorgen voor vliegbewegingen;
Vooral over de grote Jetairfly-toestellen (Embraers, 110 zitjes) wordt geklaagd : brullende motoren tijdens opstijgen (om snel hoogte te halen boven dichtbebouwd gebied) en het gevoel ontzettend laag te vliegen tijdens dalen "alsof je ze kan aanraken". Het onveiligheidsgevoel is dan ook sterk toegenomen : in een reflex bukken mensen zich op straat als een vliegtuig over de daken scheert, de vraag ook : "en wat als er iets gebeurt ?"
Opvallend veel klachten ook over de kerosinegeur die in sommige woonkamers in de buurt naar binnen walmt. De angstige vraag : hoe zit het met de roetneerslag op de groenten in de vele volkstuintjes ?
En ja, de mensen voelen zich bedot. Ze konden leven met de zakenluchthaven die Deurne was. Het wordt nu heel duidelijk dat het een toeristische luchthaven wordt. "Hoe gaat dat evolueren, waar zijn de grenzen, hoe belangrijk is de kwaliteit van ons leven ?". Er is geen zekerheid meer.

We vragen u met aandrang om te waken over de milieuvergunning die de Vlaamse Regering de luchthaven gaf. Passen deze onrustwekkende evoluties nog binnen de vergunning ? Wij zullen dit in elk geval nauwgezet opvolgen.

Ook kijken we uit naar het resultaat van de bespreking van deze en andere klachten op de volgende overlegcommissie in het najaar. Wij zullen deze klachten zeker op tafel leggen want de impact van de nieuwe toeristische bestemmingen moet zo snel mogelijk in kaart gebracht worden.

Vriendelijke groeten,

Ingrid Pira, Vlaams Parlementslid voor Groen, 15 september 2015.

 

 

 

 

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.