13 feb 2016

Klachten luchthaven Deurne stijgen spectaculair van 36 naar 504

antwoord eenschriftelijke

In op vraag (5 februari 2016) van Vlaams Parlementslid Ingrid Pira antwoordt minister Ben Weyts dat het aantal klachten over de luchthaven van Deurne in 2015 504 bedraagt. Het gaat hier om "unieke personen", d.w.z. dat abstractie gemaakt werd van mensen die meer dan 1 klacht indienden.

Hiermee stijgt het aantal klachten van 39 in 2012, 20 in 2013 en 36 in 2014 tot 504 in 2015. X 15 dus.

Volgens Ingrid Pira was de sterke stijging van het aantal klachten voorspelbaar  "vroeger was Deurne een kleine zakenluchthaven en daarvoor is ze ook altijd bedoeld geweest. Maar ze is ze in no time een toeristische luchthaven geworden. We zien dan ook dat sinds in april 2015 lagekostmaatschappijen zoals Jetairfly naar vakantiebestemmingen vliegen, het aantal klachten van omwonenden stijgt. Klachten over geluidsoverlast, kerosinegeur en laagvliegende toestellen. Het bewijst dat een dergelijke luchthavens niet thuishoort in een dichtbevolkt gebied. Zeker niet met een luchthaven als Zaventem in de buurt."

Het Vlaams parlementslid schat dat de overlast nog zal toenemen : "er worden dit voorjaar nieuwe bestemmingen in het vooruitzicht gesteld en de cijfers over 2015 zijn maar relevant vanaf april 2015". Zowel de Vlaamse Regering als het luchtvaartmanagement moeten de klachten ernstig nemen. "De klachten afdoen als NIMBY of politiek aangestuurd zoals minister Weyts deed is ze minimaliseren", aldus nog Ingrid Pira. "Punt is dat er vroeger geen klachten waren en nu wel. En dat de omwonenden kozen om in de buurt van een kleine zakenluchthaven te wonen en geen toeristische. Mensen voelen zich bedot en begrijpen niet dat de leefkwaliteit van de duizenden omwonenden zo'n ondergeschikte rol speelt".

Ingrid Pira zal vanuit het Vlaams parlement de milieuvergunning opvolgen. "De luchthaven moet geëxploiteerd worden binnen de milieuvergunning die bijvoorbeeld rekening houdt met geluidsoverlast en openingsuren. Elk jaar in april wordt dat gecontroleerd". Ook is het wachten op de uitspraak van de Europese Commissie of de nieuwe constructie van de regionale luchthavens in Vlaanderen geen verdoken staatssteun zijn. "Want de Vlaamse belastingbetaler blijft betalen, ook al is Deurne een toeristische luchthaven die uitgebaat wordt door een privé-partner. Het blijft een bizar en onbegrijpelijk verhaal", zo besluit het Vlaams parlementslid

 

Ingrid Pira, 11 februari 2016

 

 

 

 

 

 

 

Reacties

Please check your e-mail for a link to activate your account.