In 2015 wordt stilaan gegroeid naar een 140-tal bewegingen per week (of een 20-tal per dag) voor een 200.000 ? tal passagiers per jaar.
De jaren daarna wordt ? dixit de exploitant ? gemikt op een "gezapige" groei richting een 200 à 240-tal bewegingen per week (= 30-tal per dag) voor een 350.000 ?tal passagiers per jaar.
De exploitant heeft de ambitie om daarna door te groeien naar 650.000 passagiers per jaar. Hiervoor wil hij ? indien hij er de nodige middelen voor kan krijgen ? een oudere loods ombouwen tot een nieuwe vertrekhal. Concreet kunnen met dit passagiersaantal een 400-tal vluchtbewegingen per week verwacht worden, of een 60-tal per dag.
In al deze cijfers wordt geen rekening gehouden met privé-, trainings- en helikoptervluchten. Deze bewegingen komen boven op die hier geschetste groei van vluchtbewegingen.
Een andere onrustwekkende boodschap van de exploitant, was dat hij vragende partij is om de landingsbaan 7 meter op te schuiven richting Fort 3 van Borsbeek. "Dat zou een ramp zijn voor het Fort", zegt Peter Vindevogel van Groen Borsbeek. "Net op het ogenblik dat de gemeente Borsbeek sterk investeert in het Fort, zou de landingsbaan dichterbij schuiven, met bijhorende impact op de natuur, bomen, recreatie enz?."
Toen de vraag werd gesteld naar eventuele plannen voor bedrijventerreinen op de luchthaven, antwoordde de exploitant dat hij weet had van mogelijke plannen rond zachte industrieën zoals reseach & developmentcentra.
Groen Borsbeek en Mortsel zullen samen met de Groen-fracties uit Antwerpen, Boechout, Berchem, Deurne en Borgerhout de komende weken en maanden de verdere ontwikkelingen nauwgezet blijven volgen en ook initiatieven nemen om de bevolking hierover in te lichten.
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter